Missie en visie

Missie en visie

Onze school is onderdeel van de stichting Goud Onderwijs. Goud Onderwijs heeft een groot aantal (30) basisscholen, waarvan sws de Dobbe er één is. Onze missie en visie is vanzelfsprekend gelijk aan de missie en visie van de stichting Goud Onderwijs. Op een aantal aspecten is onze missie en visie wel specifiek op onze eigen school toegespitst.

De missie van de stichting Goud Onderwijs en ook onze missie is:

Wij staan voor het bieden van algemeen toegankelijk en kwalitatief hoogstaand onderwijs met het doel leerlingen maximale ontwikkelingskansen te bieden. Iedere leerling heeft het recht zichzelf te zijn en krijgt de kans om zijn of haar aanleg te ontplooien. Daarnaast zien wij het als onze verantwoordelijkheid om onze medewerkers mogelijkheden te bieden hun talenten te ontwikkelen. In onze ogen kunnen wij alleen kwalitatief goed onderwijs geven in een omgeving die veilig en stabiel is, waar ruimte is voor ieder individu en waar aandacht is voor elkaar. Met ouders vormen wij samen een intensief educatief partnerschap.

Onze missie vormt de basis onder onze organisatie. Het is ons hoger doel, de reden waarom wij als school bestaan. We vertalen dat in concretere doelen, in datgene waar we specifiek aan werken en wat we de komende jaren ons voor inzetten om te bereiken. Dat noemen we onze visie, onze ‘gewaagde’ doelen. De komende 2 jaar hebben we ons tot doel gesteld om het volgende te behouden en/of te realiseren:

Onze school is een samenwerkingsschool en in onze identiteit is zowel de openbare als de christelijke identiteit zichtbaar en herkenbaar.

De helft van onze medewerkers heeft een christelijke achtergrond, de helft een openbare. De omvang van onze school blijft zo groot dat we in tenminste 4 klassen van 2 jaargroep-combinaties les kunnen blijven geven. Wij bieden kwalitatief hoogstaand onderwijs en onze school blijft minimaal een voldoende op de inspectiebeoordeling scoren. Wij vinden de opbrengsten van ons onderwijs belangrijk en streven naar maximale leeropbrengsten.

De ontwikkeling van onze leerlingen blijft op de eerste plaats staan. Ons onderwijs en onze benadering van kinderen wordt gekenmerkt door respect, gelijkwaardigheid, aandacht voor ieder kind en verbondenheid met elkaar en onze omgeving. We hebben specifieke aandacht voor de (ontwikkeling van) talenten van onze leerlingen, niet alleen op het gebied van rekenen, taal en de zaakvakken, maar ook daarbuiten. Wij dagen onze leerlingen uit om het beste uit zichzelf te halen, hun eigen krachten en talenten te leren kennen en optimaal te ontwikkelen.

Wij creëren een veilig en stabiel leer-en leefklimaat op onze school en onze school draagt bij aan een veilig leefklimaat van onze leerlingen in brede zin. Wij bieden een omgeving die onze leerlingen opvangt als het tegenzit, hen overeind helpt en hen richting geeft.

Wij leveren een wezenlijke bijdrage aan onze leerlingen en stellen hen in staat om cognitief en sociaal-emotioneel als maatschappelijke burgers te functioneren in een complexe samenleving.

Ouders zijn betrokken bij de ontwikkeling van hun kind, ouders zijn betrokken bij de ontwikkeling van het beleid van onze school en werken actief mee aan verschillende activiteiten van en op onze school.

Wij zijn actief betrokken bij en wij zijn geïntegreerd in de lokale en regionale samenleving.

Wij stellen hoge eisen aan onze medewerkers. Onze leerkrachten zijn deskundig, hun kennis en vaardigheden zijn up-to-date en in hun werk en houding blijkt een passie voor hun werk.

Wij werken vanuit onze missie en visie en laten ons dagelijks handelen daardoor leiden. Onze kernwaarden zijn in de hele school zichtbaar in het lesgeven en de omgang met leerlingen en medewerkers.

Wij vertalen onze missie en onze concrete doelen op velerlei manieren in onze dagelijkse praktijk. De afspraken, manier van werken en praktische informatie die u in de schoolgids kunt lezen passen hierbij. In ons schoolplan, beschrijven wij in detail op welke wijze wij ons beleid vormgeven en dus hoe we aan de verwerkelijking van onze doelen werken.